Wednesday, November 2, 2011

Ikan bilis + kacang tanah berlada Mak Mentuo Den

Salam..

Semakin rajin pula saya memasak kebelakangan nih..harap2 seisi rumah tak akan menjadi obes..hahah

Semalam masak sup bayam, sambal udang, sambal ikan bilis + kacang berlada, ikan tungkul goreng..then saya buat ubi rebus cicah kelapa parut + gula ..sedapnya..nyum nyum..sbb En Suami x leh makan udang maka saya masakkan ikan bilis + kacang berlada kegemarannya..resepi mak mertua den ni..omak den x penah masak sambal ni deh.. x tau lak kenapa..jd resepi mak mentua ni saya turunkan kepada anda pulak ya..meh layan..




Ikan bilis segar - goreng garing dan toskan
Kacang tanah - goreng dan toskan
Cili kering blend dgn bawang putih dan bwng merah - secukupnya
Garam dan gula
Saya suka tambahkan sedikit cili sos...terpulang kpd citarasa anda

Cara

Tumiskan cili kering blend ssehingga garing dan naik bau..masukkan cili sos..masukkan garam dan gula secukupnya..biar hingga betul - betul kering dan garing..barulah dimasukan ikan bilas dan kacang tanah..
Jika betul - betul garing boleh disimpan lama...lapar2 tengah malam leh mkn dgn roti..cubalah resepi ibu mertuaku ini..


Layan gambar2 masakan saya semalam...

Sambal udang pedas x menahan..


Ubi rebus..





Kelapa parut gaul dgn gula..buat pencuci mulut selepas kepedasan makan sambal pedas2..hahah

No comments:

Post a Comment