Friday, November 18, 2011

Pecal Mak Mentuo Den



Pecal ni saya belajar dari mak mertua saya yang baik hati..Mak Ani mmg terbaekk..lepas kawin saya banyak belajar masakan kegemaran en suami saya..sudah tentu belajar dari mak mertua adalah cara yang paling baik utk mendapat rahsia masakan kegemaran anaknya...so marilah saya kongsikan rahsia membuat pecal ini..hehehe..yo yo aje aku nih...

Bahan-bahan

Boleh guna apa2 aje sayuran kesukaan yg sesuai la..kalau ikut mak mertua saya..inilah yg digunakan..

Kangkung
Kacang panjang
Sengkuang
Timun
Taugeh

- Semua sayuran dibersihkan dan dicelur kecuali timun..


Cara membuat kuah pecal..

Kacang tanah - digoreng dan dibleng atau ditumbuk..ikut kesukaan anda
Bawang merah - dihiris halus..kemudian digoreng
Belacan - digoreng
Cili kering - dicuci dan kemudian digoreng hingga garing
Perahan air asam jawa - guna air masak..kalau x nnti keluar masuk tandas...hahah

- Blend semua bahan dgn air asam jawa, gula dan sedikit garam..

Gaulkan bersama kacang tanah..siap utk dingap seisi keluarga..

No comments:

Post a Comment